پایگاه اطلاع رسانی باران

پایگاه اطلاع رسانی باران
 

 

                             سفر به مركز زمين براي رسيدن به انرژي پاك
 
 
 
 
برای رسیدن به انرژیهای فسیلی همواره حفاریهای پر هزینه ای صورت می گرفت شاید بهتر باشد از این پس برای رسیدن به گرمای زمین حفاری کنیم.

 : مرکز زمین یک توپ آشفته از گرما است که دمای آن حدود 6000 درجه سلسیوس تخمین زده شده است.12 کیلومتر زیر پوسته قاره در روسیه ، نزدیکترین مکان به هسته مذاب است که بشر توانسته است وارد آن شود. این مسافت در واقع نیمی از پوسته ی مذکور هم نیست و مثل این است که بدون کندن پوست سیب بخواهیم آنرا سوراخ کنیم. کاملا واضح است که گرمای پوسته و مقدار زیادی از هسته ی زمین ، راه خود را به سطح باز می کند و شاهد این مطلب سنگ های کهربایی ، جزیره بزرگ هاوایی و سراسر ایسلند است که منبعی ارزان ، پایدار و تمیز از انرژی را فراهم می کنند.
به گزارش گروه انرژی نو هیتنا؛ هم اکنون چندین روش برای دستیابی به این انرژی ها وجود دارد که توسط تجزیه عناصر رادیو اکتیو گرما داده می شوند.به طور دقیق ، از 1911 در ایتالیا افراد محلی برای اولین بار واحد صنعتی تولید انرژی ژئوترمال را در وال دل دیاولو باز کردند.همچنین صنعتی که به عنوان سود آور ترین سرمایه گذاری در زمین شناخته شده است که همان صنعت گاز و نفت است ، مختص پالایش و توسعه ی تکنیک های حفره زنی است تا انرژی را در مقیاس های بسیار بزرگ در دسترس قرار دهد.
پس چرا ما از انرژی ژئوترمال بیشتری استفاده نکنیم. کریگ دان، زمین شناس و رییس موسسه ی ژئوانرژی  Borealis است .او یک کانادایی گسترش دهنده ژئوترمال و معاون Equinox Summit و تحقیقات آن برای تکنولوژی های انرژی جایگزین است.Summit ، "پیشتازان آینده" را با دانشمندان قدیمی همراه کرده است تا طرحی را برای قطع نشر گاز های گلخانه ای ، دستیابی به تامین انرژی و توسعه ی انرژی مدرن برای بیلیون ها انسان فراهم کند. دان می گوید:" تمام انرژی ای که ما نیاز داریم درست زیر پای ما قرار دارد.یک درصد از پوسته بالایی سطح زمین ، انرژی لازم برای نیرو بخشیدن و گرما دهی به تمدن انسانی را برای 6 بیلیون سال در خود دارد."
در واقع  تخمین زده می شود که ژئوترمال تقریبا 0.3 درصد از الکتریسیته جهان را می تواند تولید کند.یک تکه بزرگ از سنگ های آتشفشانی شمال کالیفرنیا توسط یک واحد صنعتی تولید نیرو، بیرون آورده شده است.سایر منابع ژئوترمال ، از فیلیپین و اندونزی تا آلمان و مکزیک گسترده شده اند و هنوز راه طولانی ای برای نزدیک شدن به آنها در پیش رو داریم ، برای مثال، در کوههای دریایی آتشفشان هاوایی ، سیاستی که اکنون به آن تکیه زده می شود سوختن نفت وارد شده برای 90 درصد الکتریسیته آن یا استفاده از گرما و حرارت در onsen (چشمه های آب گرم) به عنوان جایگزین انرژی هسته ای در ژاپن است.حتی گوگل کالیفرنیا نیز وارد عمل شده است و تقریبا 11 میلیون دلار را به حفاری ژئوترمال اختصاص داده است.
آتشفشان های هاوایی و چشمه های آب گرم ژاپن ، بدیهی ترین مکان ها برای احداث واحد های صنعتی تولید انرژی ژئوترمال هستند. دان می گوید:" ما ابتدا باید ساده ترین مواد اولیه را مورد هدف قرار دهیم. صنعت ژئوترمال هنوز برای پیش بینی منابع ناشناخته در حال یادگیری است یا منابعی که بسیار کوچک است یا شاهدی روی زمین دارند مثل چشمه های آب جوشان و گرم و آتشفشان ها. ما در این صنعت در جایگاهی هستیم که صنعت نفت و گاز در دهه 40 و 50 بوده است."
EGS ، نام سیستم های مترقی ژئوترمال است که شامل حفاری به داخل زمین ، شکستن و خرد کردن سنگ های داغ و پمپ آب یا سیالات دیگر به داخل زمین برای دستیابی به گرما و بازگرداندن آن به سطح زمین است. این سیستم در واقع تقلیدی از جریان گرمایی است که به طور طبیعی در سیستم های چشمه آب گرم اتفاق می افتد.
استرالیا در توسعه ی این تکنولوژی EGS با برنامه های حفاری متنوع، پیشگام است، که برجسته ترین این برنامه ها  Cooper Basin  در حوضه کویر مرکزی این کشور است. اما به احتمال زیاد کمپانی های شرکت کننده در این طرح ، درگیر مسائل مالی و خطرات حفاری هستند که یک چالش جهانی است.مهندس  استرالیایی رابین باترهام از دانشگاه ملبورن و دانشمند حفاری شرکت ریو تینتو می گوید:" تا زمانی که به پایین نروید، نمی دانید دمای آنجا چقدر است و تا زمانی که چند حلقه چاه حفر نکنید ، از چگونگی جریان آن آگاهی نخواهید یافت ."
حفر چندین کیلومتر به داخل زمین ، میلیون ها دلار هزینه بر می دارد. برا ی اثبات اینکه یک منبع ژئوترمال  داده شده می تواند از انتقال گرما ، الکتریسیته تولید کند ، نیاز به حفر حداقل 5 حلقه چاه (تا حد ممکن 50 چاه) است. "گودال خشک" که جریان  بخار تولید نمی کند یک چالش بزرگ برای ژئوترمال است.بعلاوه این حقیقت وجود دارد که حفاری ژئوترمال می تواند زمین لرزه های کوچکی را به راه اندازد(هر چند که به نظر نمی رسد که مثل حفاری گاز طبیعی یا نفت، آسیب زیادی برساند). یک تلاش هماهنگ و بین المللی می تواند  با اثبات پتانسیل این تکنولوژی بر این چالش ها فایق آید.
همچنین این واقعیت ساده وجود دارد که می توان به جای حفاری برای  ارزش 100 دلار برای هر بشکه نفت ، برای تولید یک ماده اولیه قابل حمل و مصرف مقدار 10 سنت در هر کیلو وات ساعت(الکتریسیته ژئوترمال) حفاری کرد.به جز بحث هزینه، استفاده از اتمسفر به عنوان زباله دان CO2 ای که با احتراق سوخت های فسیلی تولید می شود و بسیار برای آب و هوای جهان مضر است، دلار ها و سنت های صخره های داغ ممکن است به چشم نیایند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 15 آذر 1390برچسب:, ] [ 23:50 ] [ امیر ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به پایگاه اطلاع رسانی باران خوش آمدید
نويسندگان
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 285
بازدید کل : 179269
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 43
تعداد آنلاین : 1



://kod-amirihosein.persiangig.com/amirihosein.swf width=133 height=144 type=application/x-shockwave-flash wmode="transparent">

gig.com/logo.gif" border=0>

منبع کدهای زیباسازی


فال انبیاء

فال انبیاء

<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

سایت خدماتی بیست تولز